با توجه به الگوی لاوری و شرایط آموزش و پرورش و مدرسههای ایران، ابعاد چهارگانهای را که میتواند در بخشهای مختلف در مدرسههای کیفی و استاندارد مورد توجه قرار بگیرد، مورد بحث قرار میدهیم.
بعد تکنولوژی آموزشی
در بحث از تکنولوژی آموزشی، با توجه به توسعه و گستره قابلعنایت این مقوله از علوم تربیتی، توجه به این مؤلفهها مورد تأکید است:
* تجهیز مدارس از بعد سختافزاری و نرمافزاری (راهاندازی آزمایشگاهها و کارگاههای مجهز در حد کتابهای درسی، تجهیز مدرسه به نقشهها ، کرهها، مدلها، مولاژها و وسایل گوناگون، اورهد، اوپک، فیلمهای آموزشی، اسلایدها، نوارهای صوتی و هر چیزی که در بخش سختافزاری و نرمافزاری تکنولوژی آموزشی قرار گیرد)؛
* تجهیز مدارس از بعد کتابخانه دانشآموزی کارآمد، بهروز، فعال و مرتبط با مواد آموزشی و درسی؛
* استفاده از الگوهای متنوع یاددهی – یادگیری در امر آموزش دانشآموزان و آشنایی با فنون گوناگون روانشناسی یادگیری بهوسیله معلمان؛
* توجه ویژه به مقوله طراحی آموزشی و استفاده از طرح درسهای مدرن با انواع روشهای موجود و براساس الگوهای جدید، از جمله ساختنگرایی و فراشناخت؛
* استفاده از فنون متنوع ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان، طراحی و ارزشیابی سئوالهای امتحانی براساس شیوه های رایج، ارزشیابی مستمر و برگزاری امتحانات کوتاهزمان (کوئیز) و در یک کلام، از بین بردن نظام رایج امتحانگیری محض و غول کردن امتحان با جدا کردن آن از فرایند تعلیم و تربیت و یادگیری.
* آموزش معلمان در مناسبتهای گوناگون بهصورت بازدیدهای علمی – آموزشی، آموزش در شورای معلمان، اطلاعات دیواری، بروشورها، کارگاههای آموزشی درونمدرسهای و…
* بازدید دانشآموزان از مکانهای علمی، هنری، فرهنگی و آشنا کردن فراگیرندگان با جامعه بهصورت جدی؛
* تغییر نگرش معلمان در زمینه تکلیف و تکلیف شب و ارائه راهبردهایی برای انفرادی و غنی ساختن مجموعه تمرینهای ارائه شده به دانشآموزان و متنوع کردن فرآیند تکلیف؛
* توجه ویژه به آموزش برنامهای و تهیه و تدوین کتابها و مجموعه کتابهای کار آموزشی از سوی معلمان؛
* تشکیل گروه مطالعاتی، تحقیقاتی و تحلیلگری در بین معلمان براساس تفکر نظام تعلیم و تربیت سامانهای و ارائه راهبردهایی در این زمینه برای چگونگی کار معلمان؛
* راهاندازی مراکز یادگیری در مدارس، بهمثابه اولویت اول در اجرایی کردن تفکر سامانهای تکنولوژی آموزشی در آموزشگاه؛
* تدوین و تولید جزوههای مواد آموزشی تکمیلی در مدرسه، از سوی کادر مدرسه، معلمان و بقیه افراد؛
* کلاسبندی درس محور (طبقهبندی اتاقهای مدرسه براساس مواد درسی یا مراکز یادگیری کلاسی)؛
* تولید و بهرهبرداری از بستههای آموزشی هر یک از مواد درسی در حد گسترده و وسیع در درون مدرسه؛
* توجه ویژه به فناوری اطلاعات (IT) بهعنوان چتر تمامی مباحث تکنولوژی آموزشی؛
* و…
درادامه با ما همراه شوید!
آموزشی ,توجه ,یادگیری ,تکنولوژی ,آموزش ,براساس ,ویژه به ,استفاده از ,توجه ویژه ,توجه به ,تعلیم و
درباره این سایت